Honba zaměstnanců za dárky vyjde firmy draho. Každý profláká 6 tisíc
- Od začátku prosince zaměstnanci na pracovišti tráví denně skoro hodinu a tři čtvrtě soukromými aktivitami, zejména nákupem vánočních dárků, výběrem zimní dovolené či na sociálních sítích.
- Češi stále více nakupují přes mobil, na mobilní telefony se přesouvá také značná část aktivit realizovaných původně přes počítač.
PRAHA, 20. prosince 2017 – Na produktivitě zaměstnanců firmy nejvíce tratí v prosinci. Je to tradičně období, kdy dochází k největšímu zneužívání pracovního času a poklesu pracovního výkonu ve všech kancelářských profesích: tedy tam, kde mají zaměstnanci přístup k počítači a internetu. Letos v rozmezí od 1. do 19. prosince vzrostla na pracovišti míra zneužívání pracovního času meziročně o 5 minut na 100 minut denně.
Vyplývá to z analýzy společnosti truconneXion, která již čtvrtým rokem zjišťuje využívání výpočetní techniky na vzorku 2000 zaměstnanců v administrativních profesích, kde se běžně využívá výpočetní technika.
„Účet za předvánoční zneužívání pracovního času jednoho zaměstnance se tak v průměru vyšplhal na 5625 Kč. Od začátku prosince zaměstnanci na pracovišti tráví denně skoro hodinu a tři čtvrtě soukromými aktivitami, zejména nákupem vánočních dárků, výběrem a plánováním zimní dovolené či na sociálních sítích. Trend okrajování pracovní doby ve prospěch soukromých aktivit zaměstnanců se prohlubuje, za poslední čtyři roky se promrhaný čas prodloužil o 15 minut,“ shrnuje Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.
Za poklesem pracovní morálky před koncem roku stojí vedle nakupování dárků hlavně sociální sítě, které se drží na špičce způsobů prokrastinace na pracovišti. „Ústní domluvu přes telefon ve většině případů převzaly sociální sítě a komunikátory typu WhatsApp či Facebook Messenger. Je to vidět na obrovském nárůstu jejich využívání v pracovní době,“ vysvětluje Martin Hnízdil.
Dárky pod stromeček Češi stále více pořizují přes mobil
Zaměstnanci se „flákají“ i v profesích, které nemusí být typicky kancelářské. S rozmachem chytrých telefonů a mobilních aplikací se uchylují ke svému telefonu, na kterém mohou rovněž provést nákupy či výběr dárků.
Zaměstnanci totiž telefony využívají k volání stále méně: „Ze všech využívaných funkcí představuje telefonie pouze 12 procent a její podíl, stejně jako u klasických SMS zpráv, každoročně klesá ve prospěch komunikačních aplikací typu Skype, WhatsApp či Facebook Messenger. Patrný je nárůst času stráveného na sociálních sítích, větší konzumace multimediálního obsahu a různých aplikací,“ uzavírá Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion (viz graf).
Letošní předvánoční nákupy přes mobil tento trend potvrzují: podíl přístupů na weby on-line obchodů prostřednictvím mobilních telefonů se meziročně zvýšil o 15 %. Naproti tomu obdobně vynaložený čas na počítačích za stejnou dobu klesl o 5 procent.